דף הבית | עונת התרבות תשע"ט | לוח אירועים | קטלוג וספריה | הודעות חשובות! | צור קשר | פייסבוק |
דף הבית > גלריהארכיון תערוכות וקטלוגים > האגף לתכנון ומאגיה
גלריה
אודות הגלריה
עכשיו בגלריה
תערוכות בקומה העליונה
סיורי אמנות
תערוכות במגדל המים
תערוכות תלמידים
ארכיון תערוכות וקטלוגים
"אנתולוגיה" - נעמה בן יוסף
"בית גידול"
"הולך אל עצמו"
"העיקר לא להיות צבוע"
"חיות אחרות" ; "על ההתבוננות"
"חיות רחוב" ; "אנתולוגיה"
"יפה להחריד" ; "מחוזות זיכרון"
"כבר חוזר" ; "יהיה בסדר"
"מזיגה" ; "בלוז צבעוני"
"מי מכיר את האיש שבקיר"
"מתחת לשטיח" ; "הצלם הקטן"
"סיפור כיסוי" ; "עטויות"
"עבודה זרה" ; "סדרים"
"על גיבורים" ; "אל גיבור"
"שטח הפקר" ; "שכול ומחול"
"שיעור באמנות" ; "דיוקנאות"
אלפיים ומאה עוקבים
אש קטנה וחלב
אתי אברג'ל "ברוש לאור ירח"
דורית רינגרט
חיות רחוב - ליבי קסל וטליה סיוון
מוצק SOLID
מראה דרך
נטה צפון על תוהו ; חצי עיגול שלם
ניר דבוראי
ענבל ניסים
שלוש תערוכות יחיד
שני ציירים
תערוכת גאלה 2017
תערוכת מכירה - ערב גאלה, פברואר 2016
אריק בוקובזה - צבאות
יצחק גולומבק
ורוניק ענבר
"יופיו של הצער"
טיטאטאן
"תחנות הראווה של הזמן" ; "שקט"
"אני מפה"
עבודות מוקדמות - אורי קלוס
"יבשה"
"לא כאן לא עכשיו"
"משענת זרה"
"דברים"
יחיד/רבים - תערוכה קבוצתית
שבע שנים - רם סמוכה
"סיריוס" - אלה ליטביץ
"Not For Sale"
"מצליבים שפתניים מורכבים"
"גיא היה פה"
"המראה הטבעי"
3 תערוכות יחיד
Getaway
"ניסויים בחלל סגור"
"חשבונות פתוחים"
"מנגינה גרמנית" : שוקה גלוטמן
תערוכת צילום : ליטל זקין
תערוכת צילום : דנה פורת
תערוכת צילום - עמירם ערב
"נעורים"
כל המקומות הנפלאים ההם
"יום טוב ללבבות"
האגף לתכנון ומאגיה
קונסרב
"אנטילופה אוסטרית" ; "רצפת הייצור"
"מתעסקות עם אלוהים"
"לאורך ולרוחב"
"טבע שני" : תערוכת צילום
"עין בעין" ; "NEVERLAND"
אירופה, אירופה?
לעתים קרובות הוא דיבר על לעזוב
כבר באים - Coming Soon
תחריט
נופי סף
עשרים השנים הראשונות - תערוכת מחווה לאסתי רשף
תנאים
פעילויות בגלריה
מפגשים וימי עיון


בסיוע משרד התרבות והספורט
האגף לתכנון ומאגיה של המכון הלאומי למטאפיסיקה מציג:

  

האגף לתכנון ומגיה של

המכון הלאומי למטאפיסיקה מציג

 

אורית חסון ולדר                          איתן בוגנים

Eitan Buganim                 Orit Hason Walder   

 

16.5.10    -   10.4.10

 

הפתיחה:  שבת  10.4.10  בשעה  12.00 

 

 

 

 

לרגל חגיגות היובל של המכון הלאומי למטאפיסיקה הזמין האגף לתכנון ומגיה את שני האמנים, איתן בוגנים ואורית חסון ולדר, לבחון מחדש באמצעות תערוכת אמנות את ההתפתחויות האחרונות בשדה המטאפיסיקה ושלוחותיו העכשוויות בתחום הניו-אייג'.

 

התערוכה מבקשת להעמיד את הפרדיגמה הממסדית-תקנית (גלריה, מכון, לאומי) אל מול הקצוות האי רציונלים (מגיה, סיאנס, כישוף) שעדיין נתפשים למצער בקרב הציבור הרחב כאזוטרים ונטולי ממשות. בתערוכה נעות העבודות של האמנים בין שני צידי הסקאלה - בין תו התקן האמנותי, משפחתי, לאומי למשובש, לסטיות ולבאגים של המערכת. ארנב שחוט תלוי הפוך, כמו עקוד, יד תלושה וכוס שקועה בתוך אבן, פסל עכבישי מקלפי טארות המדמה כוכב שביט, הם רק חלק מן הדימויים הלקוחים מהעולם המופלא של האלכימיה והמאגיה.

 

התערוכה מציבה בקדמת הבמה ריטואלים טרנסצנדנטים, קוסמים, כמו גם פורטרטים וניסיון המודע למוגבלותו של האובייקט האמנותי העכשווי לייצר "נשגב". שאלות  מסוג :"איזה רוחני ואיזה נשגב אפשר בכלל לייצג היום ?" בהחלט עולות מין המקבץ המרשים של עבודות האמנות.

 

בעבודת הוידאו נשמע קולו של כהן הזן הידוע אלן ווטס ('דרך הזן') מתוך הסרט הקצר, "שיחות עם עצמי" בו הוא משוטט לאיטו בטבע ומהרהר על רזי הקיום. תנועה מעגלית המייצרת תעתוע  אופטי מן הסוג המשמש בטכניקות היפנוטיות מופיעה לצד הפאתוס של המטיף, איש הזן, ויחד מציעים שניהם לצופה נקודת מיקוד והתמסרות מוחלטת. בה בעת, בהתאם למידת יכולתו ורצונו של הצופה, גם מרחק והזרה, מודעות עצמית.

 

נקודת המוצא של שני האמנים, אם כן, הייתה אותה תנועה מסתורית בין התקני למשובש, בין המערכת והמוטאציות, בין הרוח לחומר. כמו בסרט הקולנוע 'המטריקס', הופעתם של חתולים שחורים, אנשי זאב, רוחות רפאים ותופעת הדה-ז'ה-וו, מתחוללת כאשר המערכת מנסה לתקן את עצמה תוך כדי שינוי שהיא עוברת. כלומר, הייצוג של רוח הרפאים הוא השיבוש עצמו. מכאן שהתערוכה פוסעת באזורים של איבוד דעת ויציאה מהקווים, מסיגה גבול בתוך פלטפורמה בה  חוקי המשחק מאוד נוקשים, ומעלה את מצבי השיבוש דרך הפרעות בראייה, בתפיסה בפירוק כמו בחלום למקטעים, הפסקות נשימה ואי רצף של נרטיב וזיכרון.

 

כך דימוי מטושטש וחלבי, ניצב בגבו של המצולם, כמעין  דמויות אלטר אגו, כך גם יש תזוזה או רטט בדימויים. פנים מצועפות מזכירות תמונות על לוחות הנצחה ואחרות רוויות שכבות של צעיפים או רעלות. לעיתים המגמה הפוכה ודימויים דווקא נפשטים מעורם או מתפוגגים.

 

בעוד הצלם בצילומי הרוחות הספיריטואליסטים (אשר צצו בצילומי הדיוקן במאה ה- 19) טען להיותו מדיום, מציעים זוג האמנים אנלוגיה בין הריטואלים הרוחניים ובין מעשה האמנות. מתוקף תפקידם במכון הלאומי, האמנים רואים את עצמם כנושאים באחריות הציבורית כמנציחי אירועים רגשיים, מעבירי מסרים אמנותיים, ויצרני "נשגב" אותנטי ובלתי אמצעי לקהל.

 

באותה נשימה יש לציין ש"הנשגב" העולה מן התערוכה הנוכחית הוא בדרגה שנייה ושלישית, מתווך וזורם בדי אן איי התרבותי שלנו, כזה שניתן להישאב אליו בהתרגשות בתנועה סיבובית של אייקון מהפנט ולשווק אותו כמוצר של רוחניות או אופיום להמונים.

 

בספרו 'הסירנות של טיטאן' דן הסופר קורט וונגוט בחוויות חמקמקות דומות ומתאר את ניסיונו של הקהל לצפות בהתממשות של גבר וכלב והפיכתם לבשר ודם: 

"המון הצטופף שם. ההמון נאסף שם כי עמדה להתרחש התממשות. גבר וכלבו עמדו להתממש, עמדו להופיע בדמות בשר ודם מן האוויר... ההמון לא יכול היה לראות את ההתממשות,ההתממשות היתה התרחשות פרטית.. שנערכה בשטח פרטי לחלוטין והקהל  הרב לא הוזמן בשום אופן להזין את עיניו... ההמון ידע כי לא יראה שום דבר אבל האנשים התענגו על הצפייה בחומות הלבנות והחלקות ועל שיכלו לדמיין לעצמם את המתרחש בפנים. הדמיון החולני של הצופים הקרין שקופיות של פנס קסם על החומות החלקות שקופות שהפכו את מסתרי ההתממשות לעניין פורנוגרפי".

 

 

אוצרת:  טלי כהן גרבוז 

 

 

 

 

אורית חסון ולדר

Orit Hason Walder

 

 

 

 

 

 

 

אורית חסון ולדר  

Orit Hason Walder

 

 

 

 

 

 

 

אורית חסון ולדר  

 Orit Hason Walder

 

 

 

 

 

 

 

איתן בוגנים

 Eitan Buganim

 

 

 

 

 

 

 

איתן בוגנים

Eitan Buganim

 

 

 


גירסה להדפסהגירסה להדפסה
 
 
ראשי  |  אודות  |  מפעלי ההנצחה  |  ספריה  |  גלריה  |  הרצאות, חוגים וטיולים  |  הארכיון ההיסטורי של קרית טבעון  |  פייסבוק  |  English
Created by Consist